Witaj w sklepie!! Zapraszamy na zakupy.

Twój Koszyk jest pusty.

Przejdź do głównej treści »

Poradnik, jak zamontować kompletny cylinder z głowicą 50, 60, 80ccm.

Poniższy poradnik przedstawia ogólny zarys montażu głowic i cylindrów w skuterach posiadających silniki 50ccm typu 139QMA/139QMB.

Montaż należy  powierzyć profesjonalnym mechanikom posiadającym odpowiednie doświadczenie i narzędzia. Montaż przeprowadzony przez osoby mało doświadczone może spowodować nieprawidłowe działanie, lub uszkodzeniem mechanicznym silnika.

Zgodnie z obowiązującym w naszym kraju, wszelkie zmiany skutera powodujące zmianę pojemności powyżej 50ccm lub przekroczenie prędkości maksymalnej powyżej 45km/h, skutkują zmiana kategorii pojazdu na motocykl. Do prowadzenia takiego pojazdu wymagane jest prawo jazdy kat.A.

Przed rozpoczęciem pracy należy zapoznać się z elementami znajdującymi się w zestawie.

Następnie zapoznać się z poradnikiem, żebrać potrzebne informacje aby posiadać podstawowe informacje przed rozpoczęciem pracy. Niektóre zdjęcia przedstawiają silnik wyjęty ze skutera, jednak nie jest to konieczne gdyż skuter zapewnia stabilne miejsce dla silnika podczas montażu. W celu łatwiejszej pracy, usuń wszystkie elementy karoserii otaczające silnik.

Utrzymuj miejsce pracy czystym i układaj zdejmowane części w uporządkowany sposób. Rób zdjęcia i notatki, gdyż łatwo zapomnieć  jak złożyć wszystkie części z powrotem.

 

ETAP 1 – Demontaż

Rys.1 – Usunięcie części karoserii wokół silnika, celem uzyskania pełnego dostępu do silnika.

Rys.2 – Demontujemy pokrywę wiatraka

Rys.3 – Zdejmujemy kolektor.

Rys.4 – Demontujemy plastikową pokrywę silnika.

Rys.5 – Zdejmujemy pokrywę głowicy cylindra/zaworów.

Rys.6 – Zdejmujemy mostek mocujący wałek rozrządu (widok przed zdjęciem)

Rys.7 – Widok po zdjęciu mostka mocującego wałek rozrządu.

Rys.8 – Zdejmujemy regulator naciągu łańcuszka rozrządu.

Rys.9 i 10 – Wyjmujemy wałek rozrządu przytrzymując łańcuszek rozrządu.

Rys.11 – Zdejmujemy uszczelkę, przytrzymując łańcuszek rozrządu.

Rys.12 – Demontujemy głowicę

Rys. 13 – Zdejmujemy głowicę.

Rys. 14 – Zdejmujemy kolejną uszczelkę.

Rys. 15 – Przytrzymując łańcuszek rozrządu, demontujemy prowadnicę łańcuszka.

Rys. 16 – Zdejmujemy cylinder.

Rys.17 – Zdejmujemy zabezpieczenie sworznia i sworzeń tłoka.

Rys.18 – Zdejmujemy tłok.

Rys.19 – Zabezpieczamy silnik przez wepchnięcie czystej szmatki w otwór silnika.

 

PIERWSZY ETAP ZA NAMI.

Teraz wyczyść, umyj i zabezpiecz zdemontowane elementy, których nie będziesz używał. Pamiętaj o dobrym zabezpieczeniu tłoka z założonymi pierścieniami, gdyz to delikatny produkt.

ETAP 2 – Montaż nowego „kit-u”


UWAGA: Nie wszystkie kroki są tutaj opisane. Użyj zdrowego rozsądku przy montowaniu uszczelek, podkładek, sworzni itp.

PIERŚCIENIE

Powinniście mieć pięć pierścieni tłoka.  2 cienkie pierścienie razem z jednym falistym, to pierścienie olejowe. Wszystkie musza pasować do szerszego wyżłobienia na dolnej stronie tłoka. Zamocowanie ich to spora sztuka. Pierścienie są delikatne i kruche, należy więc uważać aby ich za bardzo nie wyginać, gdyż mogą popękać.

WIĘKSZOŚĆ PIERŚCIENI JEST ŻELIWNA, WIĘC BARDZO ŁATWO SIĘ ŁAMIĄ.

Przed montażem pierścieni posmaruj tłok i pierścienie odrobią oleju. Pierwszy montujemy pierścień falisty. Dwa cienkie pierścienie montuje po obu stronach falistego. Jedynym sposobem jest założenie najpierw falistego pierścienia, a następnie cienkich jeden od góry tłoka, a drugi od dołu. Teraz kolej na większe pierścienie. Jeden z nich jest uszczelniający i przeznaczony na górę tłoka (posiada on śrebrne przebarwienie na krawędzi) tzw.TOP RING, a drugim jest pierścień cały czarny (uszczelniająco-zbierający) 2ND RING.

Na powyższej ilustracji pierścienie są ułożone w sekwencji 120˚ . Niektórzy zalecają ułożenie w sekwencji 180˚ i umiejscowienie pierścieni tak, aby przerwa była ustawiona prostopadle do sworznia.

Rys. 20 – Montaż tłoka i zabezpieczeń. Zamontuj tłok, sworzeń i zabezpieczenia sworznia.

Rys. 21 – Montujemy cylinder. Użyj zaciskacza do pierścieni, aby utrzymać pierścienie dokładnie dociśnięte podczas nakładania cylindra. Pamiętaj o posmarowaniu olejem.

Rys. 22 – Montujemy prowadnicę łańcuszka.

Rys. 23 – Montujemy tuleje.

Rys. 24, 25 – Zamontuj głowicę cylindra. Przekręć magneto i łańcuszek tak, żeby oznaczenia nałożyły się.

Rys. 26 – Zamontuj wałek rozrządu.

Rys. 27 – Pamiętaj, że linie musza być ustawione równo z brzegiem głowicy.

Rys. 28 – Montujemy tuleje.

Rys. 29 – Montujemy mostek mocujący.

Rys. 30,31  – Montujemy regulator naciągu łańcuszka rozrządu.

Rys. 32, 33 – Ustawiamy luz zaworowy przy użyciu szczelinomierza. Szczelina 0,05mm na zaorze ssącym i wydechowym.

Rys. 34 – Montujemy uszczelkę pokrywy głowicy.

Rys. 35 – Zakładamy pokrywę głowicy.

Rys. 36 – Montujemy pokrywy plastikowe silnika i zakładamy kolektor.

Rys. 37 – Montujemy pokrywę wiatrak, kable itp.

MONTAŻ ZAKOŃCZONY  

Dodatkowo po wymianie cylindra na większy niż 50ccm, zaleca się wyminie dyszy głównej w gaźniku na większą.  Bezwzględnie należy przeprowadzić docieranie  cylindra, jeżeli założyliśmy nowy zestaw a chcemy się Cieszyc jego długa niezawodnością.  Przy okazji warto byłoby zalać świeży olej silnikowy i wymienić go po przebiegu około 300km.

© www.skuterownia.com.pl